tisdag 26 maj 2009

Lite rehab och en intervju

Imorse kl.08.00 sövdes jag ner för att genomgå en undersökning av hela magen. Jag var rätt så sänkt efter att inte ha fått äta på nästan 24 timmar och somnade in otroligt fort. När jag vaknade igen efter 2 timmar var det skönt att få träffa ett bekant ansikte. Det var nämligen Rene Tour som undersökte mig. Rene är både landslagsläkare för simlandslaget och överläkare på endoskopi avdelning och det kändes tryggt att ha just honom som läkare.

Tillbaka hemma igen vid 12- tiden fick jag hjälp av min syster att få i mig lite att äta och ladda om batterierna lite...

Igår blev jag uppringd av en journalist från Radio Sporten som ville intervjua mig om bla. SOK skärpa kostrekommendationer. Vi träffades idag kl.16 hemma hos mig eftersom jag var rätt så seg efter morgonens narkos.
Intervjuen kunde nog ha varat i evigheter eftersom det finns otroligt mycket att säga om både SOK och riksidrottsförbundets sätt att agera gällande doping och kosttillskott inom idrotten. Allt som allt var det väldigt bra intevju och jag hoppas verkligen att det uppkommer en debatt om ämnet. 
Återkommer om datum när programmet sänds.

Slutord för dagen får bli relaterat till intevjun. 
Jag tycker personligen att det är konstigt att inte SOK och riksidrottsförbundet trycker ännu hårdare på sina rekommendationer som tex. dopingjouren i sin information gällande kosttillskott.
Så här står det på dopingjourens hemsida: 
"Dopingjouren har en mycket restriktiv hållning till kosttillskott eftersom många produkter inte är tillräckligt kvalitetskontrollerade och innehållsdeklarerade.
Kosttillskott inom idrotten:
Tar du kosttillskott som idrottsman/kvinna kan du aldrig vara säker på att inte bli positiv i dopingtest, eftersom det förekommer att företag spetsar sina produkter med förbjudna substanser som inte finns med i innehållsförteckningen. Ett stort antal idrottsmän/kvinnor som har blivit positiva på dopingtester har tagit kosttillskott."

På Rf:s hemsida står det följande om kosttillskott:
"Riksidrottsförbundet (RF) avråder från bruk av kosttillskott, annat än på rent medicinska grunder. Det finns inget vetenskapligt stöd för att idrottsutövare med normal kosthållning har behov av extra kosttillskott.

Många preparat på marknaden är dessutom otillräckligt kontrollerade och kan innehålla dopingklassade substanser. Enligt idrottens dopingregler är idrottsutövare personligt ansvariga för allt de äter eller intar på annat sätt. Den som befinns vara dopad riskerar alltid att bestraffas, oavsett orsak."

Jag tycker att det är konstigt att dopingjouren uttrycker sig mer specifikt om riskerna för en idrottare än vad självaste riksidrottsförbundet gör.

Nu är det dags att vila upp mig inför morgondagen som är en helt vanlig dag med träning och jobb, äntligen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar