lördag 12 september 2009

" Åpening av konferansen "


Ja, igår på eftermiddagen var det "åpening av konferans" .

Efter en massa bra inledningsord från Norska Simförbundets president Per Rune Eknes (varav hälften jag inte förstod ) började föreläsningshelgen.

Sara Nordenstam höll sin föreläsning " fra 95% til 100% mot Beiging og fra 100% til 95% igjen mot Roma". En historia om hur hennes karriär tagit fart fram tills nu och hur tungt det kan vara att fortsätta att hålla motivationen uppe efter ett OS- brons. Det var mycket intressant att höra om Sara som verkligen kämpat hårt både mentalt och fysiskt till att ta sig till toppen och sedan försöka göra det igen fast i andra tävlingar än OS.

Innan det var slut på första dagens program, så delades pris ut för årets bästa simhoppare och årets bästa simmare. Ingvild Snildal vann titeln årets bästa simmare och tog emot priser till stående ovationer :-)



Efter en trevlig middag med massa bekanta svenskar och några nyfunna norska vänner, så drog jag mig tillbaka för att slipa lite på min föreläsning. Jag satt uppe till kl.01.30 och "slipade"......

Jag blir otroligt inspirerad till att höra andras historier om sin karriär och det fick mig att inse att jag hade en hel del att lägga till. Jag berättar hellre för mycket än för lite. Allt för att få alla att förstå.

Imorse klev min gamla tränare Johan Setterberg upp på scenen för att prata om "undervannskicket" och hur det går att utveckla det. Johan är numera anställd av Norska Simförbundet och jobbar även bla. som simtränare i Asker Svommeklubb. Johan och en annan svensk tränare Johan Björkegren ( som för många år sedan var tränare i Väsby i Sthlm) är idag tränare till Ingvild Snildal som tog hem bronset på 50 meter fjärilsim på VM i Rom i somras.

Nu på eftermiddagen håller bla. Antidoping Norge en intressant föreläsning som sedan följs av " etisk kodeks i idretten". Dags att fatta penna och papper och gå ner å lyssna !


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar